Имени учёного-академика (И. В. Курчатов)

Редактор

«Красная книга» географических названий Гомеля и окрестностей

Район железнодорожного вокзала в Гомеле до Великой Отечественной войны выглядел совсем иначе, чем сегодня. Некоторые улицы вокруг вокзала почти исключительно деревянной застройки носили названия, связанные с железной дорогой и с её обслуживанием. Здесь были улицы Вокзальная, Техническая (в начале её размещалось техническое училище), Либавская, Железнодорожная, был Кондукторский переулок. Тут же был и Слесарный переулок. Он начинался возле самой Привокзальной площади, шёл на север в направлении улицы Рогачёвской. Это примерно у сегодняшнего автовокзала. Название своё он оправдал полностью.

Старожилы города помнят, что в этом переулке был целый ряд мелких мастерских слесарного профиля, иной раз легкотипной застройки, но были также небольшие и каменные мастерские. За мелкими бытовыми потребностями и ремонтом сюда приходило много жителей города. Были в переулке и несколько индивидуальных жилых деревянных домиков. Протяжённость переулка была небольшая, всего метров 200. Да больше и не могло быть, ведь переулок своим концом упирался в так называемое «Горелое болото». Так всё было до 1941 года.

Во время Великой Отечественной войны Гомель был почти полностью разрушен. Не осталось и следа от прилегающих к вокзалу улиц, включая Слесарный переулок. Город стал строиться заново по новому генплану и новой планировке. Направление старых улиц сейчас даже трудно заметить и определить, их можно увидеть только на старых довоенных планах города.

Большое «Горелое болото» в самом центре города было засыпано и вокруг него выросли новые улицы и кварталы капитальной застройки. После засыпки «Горелого болота» была продолжена к вокзалу улица Победы. На месте старого Слесарного переулка появилась новая большая улица с современными высотными домами. Засыпка «болота» дала возможность продолжить эту новую улицу почти до самой Рогачёвской (перпендикулярно ей). В связи с этим полностью исчезла улица Гусевская, которая после войны стала называться улицей имени Черняховского. Эта новая улица протяженностью 350 метров начала формироваться и застраиваться в 60-е годы. Застройка велась 5-ти и 9-ти этажными жилыми домами с объектами торгово-бытового назначения в первых этажах. На ней сейчас находятся автовокзал, привокзальный почтамт и ряд других служб железной дороги.

Горисполком своим решением дал этой новой улице имя нашего крупного учёного-физика, академика Игоря Васильевича Курчатова.

И. В. Курчатов (1903-1960 гг.) учёный-физик, первый у нас в стране организатор и директор Института атомной энергетики, который после смерти ученого носит его имя. В своё время под руководством И. В. Курчатова строилась первая в мире атомная электростанция. И. В. Курчатов — трижды Герой Социалистического Труда (1946, 1951 и 1954 годы), он лауреат Ленинской премии (1957 г.), Государственных премий СССР (1942, 1949, 1951 и 1954 гг.) и золотой медали Жолио-Кюри (1959 г.).

На одном из домов установлена памятная доска о названии улицы имени Курчатова.

Р. МУЗЫЧЕНКО

«Чырвоная кніга» геаграфічных назваў Гомеля і наваколляў

Імя вучонага-акадэміка

Раён чыгуначнага вакзала ў Гомелі да Вялікай Айчыннай вайны выглядаў зусім інакш, чым сёння. Некаторыя вуліцы вакол вакзала амаль выключна драўлянай забудовы насілі назвы, звязаныя з чыгункай і з яе абслугоўваннем. Тут былі вуліцы Вакзальная, Тэхнічная (у пачатку яе размяшчалася тэхнічнае вучылішча), Лібаўская, Чыгуначная, быў Кандуктарскі завулак. Тут жа быў і Слясарны завулак. Ён пачынаўся каля самай прывакзальнай плошчы, ішоў на поўнач у напрамку вуліцы Рагачоўскай. Гэта прыкладна каля сёняшняга аўтавакзала. Назву сваю ён апраўдаў поўнасцю.

Старажылы города памятаюць, што ў гэтым завулку быў цэлы шэраг дробных майстэрняў слясарнага профілю, іншы раз лёгкатыпнай забудовы, але былі таксама невялікія і каменныя майстэрні. За дробнымі бытавымі патрэбамі і рамонтам сюды прыходзіла шмат жыхароў горада. Былі ў завулку і некалькі індывідуальных жылых драўляных домікаў. Працягласць завулка была невялікая, усяго метраў 200. Ды больш і не магло быць, бо завулак сваім канцом упіраўся ў так званае «Гарэлае балота». Так усё было да 1941 года.

У час Вялікай Айчыннай вайны Гомель быў амаль поўнасцю разбураны. Не засталося і сляда ад прылягаючых да вакзала вуліц, у тым ліку і ад Слясарнага завулка. Горад стаў будавацца нанава па новаму генплану і новай планіроўцы. Напрамак старых вуліц зараз нават цяжка заўважыць і вызначыць, іх можна ўбачыць толькі на старых даваенных планах горада.

Вялікае «Гарэлае балота» ў самым цэнтры горада было засыпана і вакол яго выраслі новыя вуліцы і кварталы капітальнай забудовы. Пасля засыпкі «Гарэлага балота» была працягнута да вакзала вуліца Перамогі. На месцы старога Слясарнага завулка з’явілася новая вялікая вуліца з сучаснымі вышыннымі дамамі. Засыпка «балота» дала магчымасць працягнуць гэтую новую вуліцу амаль да самай Рагачоўскай (перпендыкулярна ёй). У сувязі з гэтым поўнасцю знікла вуліца Гусеўская, якая пасля вайны стала называцца вуліцай імя Чарняхоўскага. Гэтая новая вуліца працягласцю 350 метраў пачала фарміравацца і забудоўвацца ў 60-я гады. Забудова вялася 5-ці і 9-ці павярховымі жылымі дамамі з аб’ектамі гандлёва-бытавога прызначэння ў першых паверхах. На ёй зараз знаходзяцца аўтавакзал, прычыгуначны паштамт і шэраг іншых службаў чыгункі.

Гарвыканком сваім рашэннем даў гэтай новай вуліцы імя нашага буйнога вучонага-фізіка, акадэміка Ігара Васільевіча Курчатава.

І. В. Курчатаў (1903—1960 гг.) вучоны-фізік, першы ў нас у краіне арганізатар і дырэктар Інстытута атамнай энергетыкі, які пасля смерці вучонага носіць яго імя. У свой час пад кіраўніцтвам І. В. Курчатава будавалася першая ў свеце атамная электрастанцыя. І. В. Курчатаў — тройчы Герой Сацыялістычнай Працы (1946, 1951 і 1954 гады), ён лаўрэат Ленінскай прэміі (1957 г.), Дзяржаўных прэмій СССР (1942, 1949, 1951 і 1954 гг.) і залатога медаля Жоліо-Кюры (1959 г.).

На адным з дамоў устаноўлена памятная дошка аб назве вуліцы імя Курчатава.

Р. МУЗЫЧЭНКА

Источник: Гомельская правда, 15.10.1992

Выражаю благодарность сотрудникам детской библиотеки-филиала №16 за предоставленный материал.

Print Friendly, PDF & Email