Улица Киселёва и её окрестности

«Красная книга» географических названий

Эта улица находится в самом центре Гомеля. Протяженность её — 490 метров. Идёт она от вокзала вдоль железной дороги до перекрёстка с улицей Красноармейской. Формирование её началось одновременно с прокладкой через Гомель железнодорожной линии в конце прошлого века. Но в то время улицей назвать её было нельзя. Это был небольшой тупик, который не имел названия и был застроен служебными, в основном деревянными зданиями. Здесь же находились и пригородный вокзал с деревянными посадочными платформами.

Железнодорожное ведомство в те годы было крупнейшим в городе и имело свои общеобразовательные школы, медицинские учреждения (больницы, амбулатории, аптеки) и даже церкви. Прямо напротив вокзала, в том месте, где сейчас находится здание Дворца кулыуры и техники железнодорожников, тогда стояла железнодорожная церковь, известная гомельчанам под названием Либавская-Успенская церковь-школа (постройки 1901 года).

Возле железнодорожных путей после 1917 года была возведена общеобразовательная школа-девятилетка, которая подчинялась отделу образования Управления железной дороги. Все деревянные постройки были окрашены в коричневый цвет, цвет охры, применявшихся в то время для всех зданий железнодорожного ведомства. Из всех их в этом месте выделялось большое кирпичное здание технического училища и мастерских, где готовили будущих специалистов-железнодорожников. Училище начало функционировать ещё в 1876 году, вскоре после прокладки в 1873 г. через Гомель железной дороги.

С 1919 года это училище было преобразовано в техникум железнодорожного транспорта. Сейчас в этом здании находится техническая школа машинистов локомотивов. На фасаде сегодня есть памятная доска о том, что здание «является памятником архитектуры и охраняется государством».

Для полноты картины этой улицы, хотя она тогда по улице ещё не могла называться, нужно отметить наличие в конце её пешеходного моста через железнодорожные пути, который связывал этот район города с так называемым Залинейным районом с выходом на улицу Федосеевскую (сейчас улица Циолковского). Сейчас этот мост перенесён и находится рядом с вокзалом.

В 1930 году на месте Успенской церкви на Привокзальной площади между самой площадью и железнодорожным техникумом был возведен Дворец культуры железнодорожников имени В. И. Ленина. Это был один из крупнейших строительных комплексов Гомеля тех лет (архитектор — А. Кириллов). Дворец имел театрально-концертную (на 922 мест) и малую (на 200 мест) залы, кинотеатр (на 700 мест), библиотеку, комнаты ддя занятий коллективов художественной самодеятельности и кружковой работы.

Великая Отечественная война и оккупация Гомеля немецко-фашистскими захватчиками принесли нашему городу неисчисляемые разрушения. Полностью были разрушены железнодорожный узел и все его службы и постройки.

Восстановительные работы начались сразу после освобождения Гомеля в 1943 году, когда еще продолжалась война. Вокзал, который был ещё до войны одноэтажным, был восстановлен с достройкой второго этажа. Частично разрушенный дворец культуры железнодорожников был восстановлен со значительными улучшениями и изменениями в соответствии с задачами нового времени (архитектор И. Пестряков).

Интересно отметить, что сразу же после войны на месте сгоревших деревянных служебных зданий между железной дорогой и проезжей частью улицы было решено создать «зелёную зону». Для того, чтобы дать возможность вырасти молодым, только что посаженным деревьям рядом с всегда многолюдным вокзалом, будущая зелёная зона с молодой посадкой была наглухо ограждена и закрыта для людей на несколько десятков лет. Только когда деревья выросли, всё было разгорожено и стало доступным для ходьбы и отдыха людей.

В 60-е годы рядом со зданием школы машинистов локомотивов были возведены общежитие Гомельского политехникума и два пятиэтажных жилых дома для специалистов железной дороги. (Сейчас здесь на нижних этажах расположены аптека №1 Белорусской железной дороги, хлебный магазин, страхогентство «Кентавр», гостиница «Уют»). Благодаря этим зданиям улица была продолжена к перекрестку её с Красноармейской улицей. Сегодня этот небольшой служебный тупик превратился в благоустроенную улицу, отгороженную от железнодорожных путей 30-метровой зеленой зоной.

В начале 60-х годов решением Гомельского горисполкома улицы дали название Театральная, поскольку она начиналась от театральной части Дворца культуры железнодорожников.

В 1970 году улица была переименована и стала называться улицей имени Киселёва. Григорий Яковлевич Киселёв (1913-1970 гг.) — наш земляк, уроженец Буда-Кошелевского района, окончил Гомельский пединститут, участник Великой Отечественной войны. Длительное время жил и работал в Гомеле.

За короткий срок прошёл путь от секретаря райкома партии до министра культуры (1953 г.), с 1964 г. был министром просвещения. С 1968 года заместитель председателя Совета Министров Беларуси.

10 апреля 1970 года Р. Я. Киселёва не стало. О названии улицы в память нашего земляка — видного государственного деятеля — на углу Привокзальной площади и улице Киселёва установлена мемориальная доска.

Р. Музыченко, А. Радевич

Гомельская правда 06.06.1994

«Чырвоная кніга» геаграфічных назваў

Вуліца Кісялёва і яе наваколлі

Гэтая вуліца знаходіцца ў самым центры Гомеля. Працягласць яе — 490 метраў. Ідзе яна ад вакзала ўздоўж чыгункі да перакрыжавання з вуліцай Чырвонаармейскай. Фарміраванне яе пачалося адначасова з пракладкай праз Гомель чыгуначнай лініі ў канцы мінулага стагоддзя. Але ў той час вуліцай назваць яе было нельга. Гэта быў невялікі тупік, які не меў назвы і быў забудаваны службовымі, у асноўным драўлянымі будынкамі. Тут жа знаходзіліся і прыгарадны вакзал з драўлянымі пасадачнымі платформами.

Чыгуначнае ведамства ў тыя гады было буйнейшым у горадзе і мела свае агульнаадукацыйныя школы, медыцынскія ўстановы (бальніцы, амбулаторыі, аптэкі) і нават цэрквы. Прама насупраць вакзала, у тым месцы, дзе зараз знаходзіцца будынак Палаца кулыуры і тэхнікі чыгуначнікаў, тады стаяла чыгуначная царква, вядомая гамяльчанам пад назвай Лібаўская-Успенская царква-школа (пабудовы 1901 года).

Каля чыгуначных пуцей пасля 1917 года была ўзведзена агульнаадукацыйная школа-дзевяцігодка, якая падпарадкоўвалася аддзелу адукацыі кіравання чыгункі. Усе драўляныя пабудовы былі пафарбаваны ў карычневы колер, колер охры, якія прымяняліся ў той час для ўсіх будынкаў чыгуначнага ведамства. З усіх іх у гэтым месцы выдзяляўся вялікі цагляны будынак тэхнічнага вучылішча і майстэрняў, дзе рыхтавалі будучых спецыялістаў-чыгуначнікаў. Вучылішча пачало функцыяніраваць яшчэ ў 1876 годзе, неўзабаве пасля пракладкі ў 1873 г. праз Гомель чыгункі.

3 1919 года гэтае вучылішча было пераўтворана ў тэхнікум чыгуначнага транспарту. Зараз у гэтым будынку знаходзіцца тэхнічная школа машыністаў лакаматываў. На фасадзе сення ёсць памятная дошка аб тым, што будынак «з’яўляецца помнікам архітэктуры і ахоўваецца дзяржавай.

Для паўнаты карціны гэтай вуліцы, хаця яна тады вуліцай яшчэ не магла звацца, трэба адзначыць наяўнасць у канцы яе пешаходнага моста праз чыгуначныя пуці, які звязваў гэты раён города з так званым Залінейным раёнам з выхадам на вуліцу Федасееўскую (зараз вуліца Цыялкоўскага). Цяпер гэты мост перанесены і знаходзіцца побач з вакзалам.

У 1930 годзе на месцы Успенскай царквы на Прывакзальнай плошчы паміж самой плошчай і чыгуначным тэхнікумам быў узведзены Палац культуры чыгуначнікаў імя У.І. Леніна. Гэта быў адзін з буйнейшых будаўнічых комплексаў Гомеля тых гадоў (архітэктар — А. Кірылаў). Палац меў тэатральна-канцэртную (на 922 месцаў) і малую (на 200 месцаў) залы, кінатэатр (на 700 месцаў), бібліятэку, пакоі ддя заняткаў калектываў мастацкай самадзейнасці і гуртковай работы.

Вялікая Айчынная вайна і акупацыя Гомеля нямецка-фашысцкімі захопнікамі прынеслі нашаму гораду невылічальныя разбурэнні. Поўнасцю былі разбураны чыгуначны вузел і ўсе яго службы і пабудовы.

Аднаўленчыя работы пачаліся адразу пасля вызвалення Гомеля ў 1943 годзе,калі яшчэ працягвалася вайна. Вакзал, які быў яшчэ да вайны аднапавярховым, быу адноўлены з дабудовай другога паверха. Часткова разбураны Палац культуры чыгуначнікаў быў адноўлены са значнымі паляпшэннямі і змяненнямі ў адпаведнасці з задачамі новага часу (архітэктар І. Пестракоў).

Цікава адзначыць, што адразу ж пасля вайны на месцы згарэўшых драўляных службойых будынкаў паміж чыгункай і праезжай часткай вуліцы было вырашана стварыць «зялёную зону». Для таго, каб даць магчымасць вырасці маладым, толькі што пасаджаным дрэвам побач з заўседы мнагалюдным вакзалам, будучая зялёная зона з маладой пасадкай была наглуха агароджана і закрыта для людзей на некалькі дзесяткаў гадоў. Толькі калі дрэвы выраслі, усё было разгароджана і стала даступным для хадзьбы і адпачынку людзей.

У 60-я гады побач з будынкам школы машыністаў лакаматываў былі ўзведзены інтэрнат Гомельскага політэхнікума і два пяціпавярховыя жылыя дамы для спецыялістаў чыгункі. (Цяпер тут на ніжніх паверхах размешчаны аптэка №1 Беларускай чыгункі, хлебны магазін, страхагенцтва «Кентаўр», гасцініца «Утульнасць»). Дзякуючы гэтым будынкам вуліца была працягнута да перакрыжавання яе з Чырвонаармейскай вуліцай. Сёння гэты невялікі службовы тупік ператварыўся ў добраўпарадкаваную вуліцу, адгароджаную ад чыгуначных шляхоў 30-метровай зяленай зонай.

У пачатку 60-х гадоў рашэннем Гомельскага гарвыканкама вуліцы далі назву Тэатральная, паколькі яна пачыналася ад тэатральнай часткі Палаца культуры чыгуначнікаў.

У 1970 годзе вуліца была перайменавана і стала звацца вуліцай імя Кісялёва. Рыгор Якаўлевіч Кісялёў (1913—1970 гг.) — наш зямляк, ураджэнец Буда-Кашалёўскага раёна, закончыў Гомельскі педінстытут, удзельнік Вялікай Айчыннай вайны. Працяглы час жыў і працаваў у Гомелі.

За кароткі тэрмін прайшоў шлях ад сакратара райкома партыі да міністра культуры (1953 г.), з 1964 г. быў міністрам асветы. З 1968 года намеснік Старшыні Савета Міністраў Беларусі.

10 красавіка 1970 года Р. Я. Кісялёва не стала. Аб назве вуліцы ў памяць нашага земляка — віднага дзяржаўнага дзеяча — на вуглу Прывакзальнай плошчы і вуліцы Кісялёва ўстаноўлена мемарыяльная дошка.

Р. Музычэнка, А. Радзевіч

Выражаю благодарность сотрудникам детской библиотеки-филиала №16 за предоставленный материал.

Print Friendly, PDF & Email