Вокзал и Привокзальная площадь

Редактор

К 850-летию города Гомеля

Много уже рассказано о Гомеле, но немало ещё осталось и «белых пятен» в его многовековой истории. Обычно знакомство с каждым, даже небольшим городом, начинается с его вокзала. Вокзал станции Гомель-Пассажирский до революции 1917 года было большое, долгое, одноэтажное кирпичное здание с множеством служебных помещений. Снаружи он был облицован тонким пластом цемента и покрашен масляной краской в зелёный цвет.

Ещё находясь на перроне, люди непроизвольно обращали свой взор на высокий переходный мост, который начинался возле северной стороны вокзала. Окрашены этот мост был в серо-голубой цвет, а на фоне неба это придавало ему притягательную легкость и красоту. (В 1941 году этот мост был разрушен).

При входе в вокзал, со стороны перрона, в его правой стороне был большой зал для транзитных пассажиров. По бокам были установлены широкие удобные кресла, на липовых спинках которых были вытеснены буквы ЛР-ЖД (Либаво-Роменская железная дорога).

Посередине большого зала были установлены длинные (на 10 человек) деревянные скамейки. В торце зала — небольшие подмостки, в виде сцены, на которых в праздничные дни всегда играл небольшой симфонический оркестр. В этот зал всегда приходило много людей послушать классическую музыку.

В левой половине вокзала находились билетные кассы, служебные комнаты, ресторан и сберегательная касса. Багажное отделение находилось левее вокзала возле товарной конторы. При выходе в город перед вами открывалась большая пестрая панорама древнего, шумного уездного города. Прямо находилась полукруглая, небольшая, выложенная булыжником площадь, которая своей несколько загнутой горловиной выходила уже непосредственно на Замковую улицу (ныне проспект имени Ленина).

Направо, ближе к вокзалу, стояло кирпичное здание, в котором находилась небольшая железнодорожная поликлиника, или как тогда называли «приемный покой». Далее, за узким привокзальным проездом, возвышалась деревянная Успенская церковь. (Обычно ее называли Либавская железнодорожная церковь) — станция Гомель-пассажирский также называлась «Либавская станция».

Сейчас на месте церкви возвышается дворец культуры и техники железнодорожников имени В. И. Ленина. Возле деревянной ограды церкви всегда располагались извозчики, сидевшие в высоких шапках на своих расписных фаэтонах, ожидая клиентов. Далее, в конце площади, были два небольших одноэтажных дома, в которых располагались магазинчики, их тогда называли «лавками», в которых шла бойкая торговля различными бакалейными товарами (начиная от спичек и заканчивая разноцветным монпансье в красивых, высоких, жестяных банках).

На повороте, уже на Замковую улицу, располагалась булочная, в которой бойко торговал турок. С левой стороны площади стояло большое здание железнодорожного НКВД, а дальше — ещё два кирпичных, одноэтажных, с полуподвальными помещениями зданий, в которых находились питьевые заведения — кабаки.

Напротив вокзала, уже в начале Замковой улицы возвышалось сравнительно большое 2-х-этажное здание, на фасаде которого аршинными буквами было написано — «Гостиница «Россия».

Нельзя не отметить, что вся Привокзальная площадь, особенно в летнее время, всегда была полна разным людом. Здесь танцевали цыгане и цыганята, здесь китайские жонглеры и фокусники (иллюзионисты) демонстрировали свое мастерство и т.д.

Характерно, что за все эти представления, после очередного показа, один из труппы странствующих артистов обходил присутствующих с кубышкой, куда бросали деньги кто сколько мог…

Над площадью стоял не стихающий шум. Кроме не спящих извозчиков с их громкими возгласами «Поберегись!», вездесущие мальчишки слонялись по площади, предлагая купить турецкие папиросы «Стамбул», или ситро-лимонад в бутылках, которыми их обеспечивали лавочники для скорейшей реализации товара, за что они получали по 5-10 копеек и бутылку ситро. Все это иногда напоминало «Сорочинскую ярмарку».

Чтобы завершить описание начала города Гомеля, необходимо отметить, что в 20-и метрах от южной стороны вокзала стояло кирпичное здание. Оно служил для пригородных пассажиров. Позже было перестроено в кино (иллюзион) железнодорожников. За иллюзионом, вдоль железнодорожных путей, находились три продолговатые деревянные строения (сейчас там железнодорожная баня) — это были начальные железнодорожные школы и 9-летка. Во время войны 1914 года здесь находился госпиталь. Хочется отметить, что в его напряженной работе непосредственное участие принимала княгиня Ирина Паскевич.

К вечеру весь этот гомон утихал. Устав, сидели на своих облучках извозчики. Нет-нет, по сторонам шли в обнимку полупьяные завсегдатаи кабаков со своими разухабистыми песнями. Постепенно вся площадь пустела, только газовые фонари бросали свои яркие блики на гладкий булыжник.

А. Радевич, краевед

Да 850-годдзя горада Гомеля

Вакзал і Прывакзальная плошча

Многа ўжо расказана аб Гомелі, але нямала яшчэ засталося і «белых плям» у яго шматвяковай гісторыі. Звычайна знаёмства з кожным, нават невялікім горадам, пачынаецца з яго вакзала. Вакзал станцыі Гомель-пасажырскі да рэвалюцыі 1917 года быў вялікі, доўгі, аднапавярховы цагляны будынак з мноствам службовых памяшканняў. Звонку ён быў абліцаваны тонкім пластам цэменту і пафарбаваны маслянай фарбай у зялёны колер.

Яшчэ знаходзячыся на пероне, людзі міжвольна звярталі свой позірк на высокі пераходны мост, які пачынаўся каля паўночнага боку вакзала. Пафарбаваны гэты мост быў у шэра-блакітны колер, а на фоне неба гэта надавала яму прыцягальную лёгкасць і прыгажосць. (У 1941 годзе гэты мост быў разбураны).

Пры ўваходзе ў вакзал, з боку перона, у яго правым баку была вялікая зала для транзітных пасажыраў. Па баках былі ўстаноулены шырокія зручныя крэслы, на ліпавых спінках якіх быпі выцеснены літары ЛР-ЖД (Либаво-Роменская железная дорога).

Пасярэдзіне вялікай залы былі ўстаноўлены доўгія (на 10 чалавек) драўляныя лаўкі. У тарцы залы — невялікія падмосткі, у выглядзе сцэны, на якіх у святочныя дні заўсёды іграў невялікі сімфанічны аркестр. У гэтую залу заўсёды прыходзіла шмат людзей паслухаць класічную музыку.

У левай палавіне вакзала знаходзіліся білетныя касы, службовыя пакоі, рэстаран і ашчадная каса. Багажнае аддзяленне знаходзілася лявей вакзала каля таварнай канторы. Пры выхадзе ў горад перад вамі адчынялася вялікая пярэстая панарама старажытнага, шумнага павятовага горада. Прама знаходзілася паўкруглая, невялікая, выкладзеная булыжнікам плошча, якая сваёй некалькі загнутай гарлавінай выходзіла ўжо непасрэдна на Замкавую вуліцу (цяпер праслект імя Леніна).

Направа, бліжэй да вакзала, стаяў цагляны будынак, у якім знаходзілася невялікая чыгуначная паліклініка, або як тады называлі «Прыёмны пакой». Далей, за вузкім прывакзальным праездам, узвышалася драўляная Успенская царква. (Звычайна яе называлі Лібаўская чыгуначная царква) — станцыя Гомель-пасажырскі таксама звалася «Лібаўская станцыя».

Цяпер на месцы царквы ўзвышаецца Палац культуры і тэхнікі чыгуначнікаў імя У. І. Леніна. Каля драўлянай агароджы царквы заўсёды размяшчаліся возчыкі, якія сядзелі ў высокіх шапках на сваіх размаляваных фаэтонах, чакаючы кліентаў. Далей, у канцы плошчы, былі два невялікія аднапавярховыя дамы, у якіх размяшчаліся магазінчыкі, іх тады называлі «лаўкамі», у якіх ішоў бойкі гандаль рознымі бакалейнымі таварамі (пачынаючы ад запалак і заканчваючы рознакаляровым манпанс’е ў прыгожых, высокіх, жасцяных бляшанках).

На павароце, ужо на Замкавую вуліцу, размяшчалася булачная, у якой бойка гандляваў турак. З левага боку плошчы стаяў вялікі будынак чыгуначнага НКВД, а далей — яшчэ два цагляныя, аднапавярховыя, з паўпадвальнымі памяшканнямі будынкм, у якіх знаходзіліся пітныя ўстановы — кабакі.

Насупраць вакзала, ужо ў пачатку Замкавай вуліцы ўзвышаўся параўнальна вялікі 2-х-павярховы будынак, на фасадзе якога аршыннымі літарамі было напісана — «Гасцініца «Расія».

Нельга не адзначыць, што ўся Прывакзальная плошча, асабліва ў летні час, заўсёды была поўная розным людам. Тут танцавалі цыгане і цыганяты, тут кітайскія жанглёры і фокуснікі (ілюзіяністы) дэманстравалі сваё майстэрства і г. д.

Характерна, што за ўсе гэтыя прадстаўленнй, пасля чарговага паказу, адзін з трупы вандроўных артыстаў абыходзіў прысутных з кубышкай, куды кідалі грошы хто колькі мог…

Над плошчай стаяў несціхаючы шум. Акрамя няспынных возчыкаў з іх зычнымі воклічам «Паберажыся!», усюдыісныя хлапчукі сноўдаліся па плошчы, прапаноўваючы купіць турэцкія папиросы «Стамбул», або сітро-ліманад у бутэльках, якімі іх забяспечвалі лавачнікі для хутчэйшай рэалізацыі тавару, за што яны атрымлівалі па 5—10 калеек і бутэльку сітро. Усё гэта часам нагадвала «Сарачынскую ярмарку».

Каб закончыць апісанне пачатку горада Гомеля, неабходна адзначыць, што ў 20-і метрах ад паўднёвага боку вакзала стаяў цагляны будынак. Ён служыў для прыгарадных пасажыраў. Пазней быў перабудаваны ў кіно (ілюзіён) чыгуначнікаў. За ілюзіёнам, уздоўж чыгуначных пуцей, знаходзіліся тры прадаўгаватыя драўляныя будынкі (цяпер там чыгуначная лазня) — гэта былі пачатковыя чыгуначныя школы і 9-годка. У час вайны 1914 года тут знаходзіўся шпіталь. Хочацца адзначыць, што ў яго напружанай рабоце непасрэдны ўдзел прымала княгіня Ірына Паскевіч.

Да вечара ўвесь гэты гоман сціхаў. Стаміўшыся, сядзелі на сваіх аблучках возчыкі. Не-не, па баках ішлі ў абнімку паўп’яныя заўсёднікі кабакоў са сваімі разухабістымі песнямі. Паступоаа ўся плошча пусцела, толькі газавыя ліхтары кідалі свае яркія блікі на гладкі булыжнік.

А. Радзевіч, краязнаўца

Источник: Гомельская правда, 16.08.1991

Выражаю благодарность сотрудникам детской библиотеки-филиала №16 за предоставленный материал.

Print Friendly, PDF & Email